Социално-мрежови анализ
Социометричният тест осигурява информация за:
– Социометричния статус на индивида;
– Предпочитани колеги;
– Структура на групата като цяло;
– Възможност за разпадане на групата на подгрупи;
– Степен на интегрираност на групата;
– Характеристика на лидерите;
– Изолирани служители;
– Влияние;
– Напрежение;
Социално-мрежовият анализ се базира на социометричен тест, съдържащ серия от въпроси. Всеки един въпрос е дефиниран така, че да идентифицира мрежата от взаимоотношения във Вашата компания.
Той има за цел да измери междуличностните взаимоотношения в дадена организационна среда, както и преференциалните отношения в ситуация на избор.
Социално-мрежовият анализ изследва следните видове мрежи:
- Организационни – анализира връзките, потоците на информация и комуникационните канали между отделните служители или звена в компанията, като идентифицира кои служители са ключови за функционирането на даден процес или структура (неформални лидери), къде съществува т.нар. тясно гърло и кои са основните носители на иновации и знание за компанията;
- На влияние – идентифицира хората с влияние върху мрежата, като по този начин подпомага компанията да открие кои са потенциалните служители, които подпомагат внедряването/разпространяването на нови продукти и услуги и кои евентуално биха могли да саботират процеса;
- На стойността – изследва връзките между отделни звена и структури, които участват в изграждането на веригата на стойността за една компания.